بهترین روش های رفع گرفتگی لوله فاضلاب + 6 روش تضمینی

امروزه رسوب گذاری و انسداد لوله ها، به یکی از معضلات اصلی جامعه تبدیل شده است. لوله کشی از جمله اقدامات مهمی است که حین ساخت یک خانه، انجام می شود‌‌. گاهی به دلیل عوامل  مختلفی چون شکستگی، وجود چربی‌ ها، رسوب گذاری و پوسیدگی، لوله ها دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر دارند.‌ آسیب  و ترک خوردن لوله ها یکی از رایج ترین مواردی است که موجب انسداد آن ها می شود‌. هنگامی که لوله ترک می خورد، زباله های لوله فاضلاب می توانند از طریق این شکاف وارد لوله شده و عبور آب را مسدود کنند. در صورت گرفتگی لوله های فاضلاب ساختمان باید یکسری اقدامات جهت رفع آن انجام شود. برای رفع گرفتگی لوله های فاضلاب، روش های مختلفی وجود دارد که در این مقاله به 6 روش تضمینی می پردازیم.

  1. چک کردن لوله های زیر سینک:

    زیر سینک ظرفشویی یکسری لوله پلاستیکی وجود دارد که در اکثر مواقع، شکل آن شبیه به حرف U است. این لوله سینک را به لوله کشی زیر ساختمان متصل می کند. قبل از هر کاری، ابتدا باید لوله زیر سینک را به خوبی بررسی کنید.‌ این لوله را باز کرده و درون آن را چک کنید‌. با استفاده از یک لوله بازکن و یا یک میله آهنی، درون آن را تمیز کرده و سپس با آب بشویید. بهتر است آب داغ را با شوینده های مختلف ترکیب کنید و شستشوی لوله را با آن انجام دهید. این کار فرآیند باز کردن لوله را برای شما راحت تر می کند.
  2. محلول آب جوش و نمک :

    یکی دیگر از روش ها، استفاده از آب جوش است. آب جوش خاصیت چربی زدایی داشته و می تواند چربی موجود در لوله ها را از بین ببرید. نمک نیز از گذشته تا به کنون، به عنوان یک ماده میکروب زدا شناخته شده است که می تواند در باز کردن لوله ها، تاثیر داشته باشد. برای این کار ابتدا سینک را خالی کرده و آن را خشک کنید. سپس یک پارچ از محلول آب جوش و نمک را درون سینک ریخته و منتظر بمانید تا آب پایین برود. این کار را چند بار انجام دهید تا رسوبات کم کم از بین بروند و لوله باز شود.
  3. استفاده از تلمبه پلاستیکی:

    تلمبه پلاستیکی یکی از قدیمی ترین ابزاری است که در باز کردن لوله های مختلف از آن استفاده می شود. برای این کار باید تلمبه را روی دریچه سینک قرار دهید. اگر سینک شما دو قلو است، بهتر است یکی از دریچه ها را بپوشانید و تلمبه را روی دریچه دیگر بگذارید. این کار از ورود و خروج هوا و مایعات، جلوگیری می کند. تلمبه را چندین بار فشار دهید تا مسدودی لوله ها رفع شود.
  4. محلول سرکه و جوش شیرین:

    این محلول یک ترکیب قوی برای باز کردن لوله ها است. جوش شیرین و سرکه می توانند رسوبات موجود در لوله ها را شسته و انسداد آن ها را تا حد زیادی از بین ببرند. برای این کار مقداری جوش شیرین را در لوله مورد نظر ریخته و سرکه را آرام آرام به آن اضافه کنید. بعد از گذشت مدتی، درون لوله آب بریزید تا محلول شسته شود.
  5. محلول نوشابه و جوش شیرین:

    یکی دیگر از روش های باز کردن لوله، استفاده از محلول جوش شیرین و نوشابه است. نوشابه یک مایع گاز دار است که در ساختار خود، ترکیبات خاصی دارد. این ترکیبات می‌ توانند در رسوب زدایی و تمیز کردن برخی سطوح، موثر باشند. ترکیب این ماده با جوش شیرین، یک محلول موثر و قوی را برای باز کرد لوله به وجود می آورد. برای این کار مقداری جوش شیرین را درون لوله بریزید و نوشابه را به آن اضافه کنید. بعد از گذشت یک ساعت، لوله را شسته و شاهد تغییرات آن شوید.
  6. استفاده از متخصص لوله بازکنی:

    بهترین و موثرترین روش برای باز کردن لوله های مسدود شده، استفاده از یک متخصص لوله بازکنی است‌. این افراد به کمک دانش و تجهیزات مخصوصی که دارند، می‌توانند در مدت زمان کوتاهی محل انسداد را شناسایی کرده و آن را رفع کنند. دستگاه لوله بازکنی، از یکسری سیم و لوله دراز تشکیل شده است تا بتواند به دورترین نقاط هم دسترسی داشته باشد. کمک از یک متخصص لوله بازکنی، موثر ترین روشی است که می توان از آن بهرمند شد.

نکته مهم: دقت داشته باشد که به جز روش کمک گرفتن از یک لوله بازکن ماهر، سایر ترفند ها برای گرفتگی های کم و سطحی کاربرد دارند.

کلام آخر

گرفتگی و انسداد لوله ها یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر ساختمان پیش بیاید. این انسداد لوله ها می تواند آلودگی های زیادی را ایجاد کرده و بوی بدی را در محیط ایجاد کند. باکتری ها، رسوبات و چربی های موجود در مواد مختلف، باعث می شود که این لوله ها مسدود شوند. همانطور که مشاهده کردید، در مطلب بالا به برخی از روش های باز کردن مسدودی لوله ها اشاره کردیم. کمک گرفتن از یک متخصص لوله بازکنی روند باز کردن لوله ها را برای شما راحت تر می کند. شرکت تخصصی فراز سرویس با داشتن تیمی ماهر و حرفه ای، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

مقالات مرتبط

2 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات محبوب