مقالات
0

بهترین روش های تشخیص نشتی و ترکیدگی لوله ها در ساختمان

تشخیص نشتی لوله

نشتی و ترکیدگی لوله‌ یکی از اتفاقات شایع و رایج در تمام ساختمان‌ ها و منازل محسوب می‌ شود؛ اما اگر به‌ موقع متوجه این اتفاق نشوید، ممکن است خسارات جبران‌ ناپذیری را برای شما به‌ همراه داشته باشد. برای برطرف نمودن این خسارات نیز، به صرف زمان و هزینه بسیار بیشتری نیاز خواهید داشت. مسئله مهم این است که هنگام نشتی آب و ترکیدگی لوله‌ ها، تشخیص زودهنگام شما امری بسیار مهم است. در غیر این صورت می‌ تواند به سقف، دیوار و حتی وسایل آسیب برساند. در ادامه قصد داریم برخی از روش‌ های مختلف تشخیص نشتی و ترکیدگی لوله‌ های ساختمان را برای شما عزیزان شرح دهیم؛ با ما همراه باشید.

تشخیص نشتی و ترکیدگی لوله ها چه اهمیتی دارد؟

نشتی و ترکیدگی لوله‌ ها یکی از عواملی است که باعث ایجاد تغییرات زیادی در قبض‌ آب می‌ شود. برای اینکه بتوانید نشتی و ترکیدگی لوله‌ ها را تشخیص دهید، باید از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید؛ زیرا بیشتر لوله ها در قسمت انتهایی دیوار یا کف ساختمان‌ ها قرار داده شده‌ اند و تشخیص نشتی آن‌ ها به‌ سادگی امکان‌ پذیر نیست. بنابراین برای تشخیص ترکیدگی لوله ها باید به یک متخصص ماهر و مجرب مراجعه نمایید. اگر دیوارها یا سقف ساختمان شما دچار نم و رطوبت شده‌ است، می‌ تواند ناشی از ترکیدگی یا نشتی لوله‌ ها باشد که باید در زودترین زمان ممکن نسبت‌ به برطرف کردن آن‌ ها اقدام نمایید. یخ‌ زدگی، استفاده نادرست از ابزار لوله بازکنی، لوله ‌گذاری در مسیرهای اشتباه، ضربه به لوله آب و فاضلاب، مستهلک شدن و استفاده از لوله‌ های بی‌ کیفیت و نامرغوب ازجمله مهم‌ ترین عوامل ترکیدگی و نشتی لوله‌ ها به شمار می‌ روند.

خدمات ما: لوله بازکنی و تخلیه چاه شمال تهران

روش های تشخیص نشتی لوله

روش های تشخیص نشتی لوله

با اطلاع از روش‌ های تشخیص نشتی و ترکیدگی لوله‌ ها می‌ توانید به سرعت این حادثه را پیش‌ بینی کنید و برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید. در ادامه برخی از علائمی که نشان‌ دهنده نشت و ترکیدگی لوله‌ ها است را بررسی خواهیم کرد.

  • یکی از بارزترین علائم نشتی و ترکیدگی لوله‌‌ها، افت فشار ناگهانی آب است. در چنین مواقعی باید نسبت‌ به رفع ترکیدگی لوله سریعاً اقدام نمایید.
  • نشت و ترکیدگی لوله‌ ها با ریزترین سوراخ آغاز شده که با بستن کنتور نیز نمی‌توانید از هدر رفت آب جلوگیری کنید و عقربه آن دائما در حال چرخش خواهد بود.
  • اگر به ‌طور ناگهانی طی چند ماه اخیر قبض آب برق شما افزایش زیادی پیدا کرده‌ است، احتمال وجود نشتی یا ترکیدگی لوله‌ ها بسیار زیاد خواهد بود.
  • شنیدن صدای چکه کردن آب یکی از نشانه‌ های بارز نشت و ترکیدگی لوله‌ ها محسوب می‌ شود.
  • وجود نم و رطوبت در ساختمان به‌ همراه چکه چکه کردن آب از بخش‌ های مختلف دیوار و سقف می‌ تواند یکی از مهم‌ ترین علائم نشتی و ترکیدگی لوله‌ ها باشد.
  • اگر لوله ‌ها به‌ صورت توکار باشد، به مرور آب به دیوارها و سقف نفوذ کرده و باعث ایجاد قارچ و کپک می‌ شود.
  • نشت آب به سقف طبقات پایین یکی از نشانه‌ های نشتی و ترکیدگی لوله‌ ها است.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های رفع نشتی لوله آب و فاضلاب

تشخیص نشتی و ترکیدگی لوله ها در مکان های مختلف

به ‌طورکلی تشخیص نشتی و ترکیدگی لوله‌ ها در قسمت‌ های مختلف ساختمان متفاوت است؛ زیرا برخی از نقشه‌ ها مربوط به لوله‌ های آب گرم یا سرد بوده که با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند و برخی دیگر از نشتی‌ ها مربوط به لوله فاضلاب یا لوله‌ های شوفاژ است.

روش تشخیص نشتی لوله‌ ها در آشپزخانه

معمولاً نشتی لوله‌ ها در آشپزخانه در دو بخش اطراف سینک و بین لوله‌ های منبع در زیر سینک اتفاق می‌ افتد. نشتی لوله در آشپزخانه را می‌توان یکی از متداول‌ ترین نشتی‌ ها در ساختمان دانست. اگر کانتر آشپزخانه از جنس لمینت پلاستیکی باشد، هنگام ترکیدگی لوله پوسته پوسته می‌ شود و با نفوذ آب به رنگ تیره درمی‌ آید؛ سپس باد می‌کند و درنهایت حالتی اسفنجی پیدا خواهد کرد. شما می‌ توانید مقداری آب را در امتداد شیر و لبه‌ های سینک بریزید و سپس با دقت بررسی کنید که آب به پایین می‌ ریزد یا خیر. اگر آب به پایین نفوذ کند، احتمال نشتی بسیار زیاد است. بلند شدن و باد کردن روکش پلاستیکی کانتر ازجمله نشانه‌ های نشتی و ترکیدگی لوله‌ ها است. اگر چنین وضعیتی را مشاهده کردید باید هرچه زودتر از نشتی بیشتر آب جلوگیری کنید. برای تست لوله‌ های تخلیه آب می‌ توانید یک دستمال خشک را روی لبه‌ های لوله قرار دهید. درصورتی‌که هر قسمت از لوله نشتی داشته باشد، روی پارچه موردنظر لکه هایی ایجاد می‌ شود.

تشخیص نشتی لوله‌ توالت

روش تشخیص نشتی لوله‌ ها در توالت

یکی از بخش‌ های ساختمان که معمولاً در آن نشتی اتفاق می ‌افتد، توالت است. این محیط مستعد ترکیدگی و نشتی لوله آب و فاضلاب محسوب می شود. برای تشخیص نشتی و ترکیدگی لوله ها در این مکان باید ابتدا چند قطره رنگ خوراکی به مخزن توالت اضافه کرده و مدتی صبر کنید. درصورتی‌ که رنگ خوراکی به داخل مخزن توالت راه پیدا کرد، نشان‌ دهنده وجود ترکیدگی لوله یا نشتی آب است. اگر با نشستن روی توالت متوجه جا به‌ جایی و شل بودن آن شده‌ اید، می‌ تواند یکی از مکان هایی باشد که مستعد نفوذ آب است.

روش تشخیص نشتی لوله‌ ها در حمام

پوسته پوسته شدن رنگ دیوارهای داخلی یا خارجی حمام یکی از نشانه‌ های ترکیدگی و نشتی لوله‌ ها محسوب می‌ شود. عبور دائمی آب از کاشی‌ ها یکی از علل نشتی آب دیوارهای داخلی و خارجی است. اگر توالت فرنگی یا وان به دیوار داخلی حمام چسبیده باشد، عبور آب به‌ مرور باعث پوسته پوسته شدن رنگ و شل شدن آن می‌ شود. در صورت وجود نشتی در حمام شرایط برای رشد کپک و قارچ فراهم می‌ شود. بنابراین وجود کپک داخل حمام می‌ تواند یکی از راه‌ های تشخیص نشتی لوله‌ ها در حمام باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین محلول لوله بازکن قوی برای توالت و لوله فاضلاب چیست؟

دستگاه های تشخیص نشتی و ترکیدگی لوله ها

دستگاه تشخیص نشتی و ترکیدگی لوله با الگوریتم به ‌خصوصی کار کرده و تنها افراد حرفه‌ ای و مجرب می‌ توانند از آن به‌ منظور تشخیص نشتی لوله استفاده کنند. این دستگاه‌ ها به واسطه ثبت بازتاب امواج صوتی ارسالی می‌ توانند به تعیین محل دقیق ترکیدگی لوله بپردازند، بدون آنکه هیچگونه تخریب یا آسیبی صورت بگیرد. در ادامه با برخی از متداول‌ ترین دستگاه‌ های تشخیص نشتی و ترکیدگی لوله آشنا خواهید شد.

1.    تشخیص نشتی و ترکیدگی با استفاده از دستگاه صوتی

تشخیص نشتی و ترکیدگی لوله‌ ها با استفاده از دستگاه صوتی این‌ گونه است که دستگاه، امواج صوتی ایجاد شده توسط حرکت آب شناسایی می‌ کند و سپس محل نشت و ترکیدگی لوله بدون نیاز به تخریب شناسایی می‌ شود. با استفاده از این دستگاه می‌توان کوچک‌ ترین حرکات آب را نیز شناسایی کرد. توجه داشته باشید که دستگاه صوتی تشخیص ترکیدگی تشخص قادر به تشخیص نشتی لوله تا عمق 40 سانتی‌ متر در زمین است.

2.    تشخیص نشت و ترکیدگی لوله با استفاده از دستگاه مادون قرمز

دستگاه تشخیص نشت مادون قرمز با دریافت امواج مادون قرمز به واسطه گیرنده و فرستنده، مکان دقیق ترکیدگی یا نشتی را تعیین می‌ کند. این دستگاه برای تشخیص نشتی و ترکیدگی در اعماق زمین نیز کاربرد گسترده‌ ای دارد.

از دیگر دستگاه‌ های متداول تشخیص نشتی و ترکیدگی لوله‌ ها می‌توان به دستگاه تصویربرداری حرارتی، دوربین‌ های آندوسکوپی، دستگاه‌ های رطوبت سنج و… اشاره کرد.

هر یک از دستگاه‌ های گفته‌ شده مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند؛ اما به طورکلی در مقایسه با روش سنتی از برتری ویژه‌ ای برخوردار است؛ چرا که با تعیین محل نشتی آب به‌ صورت کاملاً دقیق و حذف هزینه‌ های تخریب کاملا مقرون‌ به‌ صرفه محسوب می شود.

تشخیص ترکیدگی لوله

مزایا تشخیص به موقع نشتی و ترکیدگی لوله ها

به‌ طورکلی خطوط لوله‌ کشی آب در قسمت پایینی ساختمان به لوله‌ های آب شهری متصل شده‌ اند. بنابراین اگر در سریع ‌ترین زمان ممکن ترکیدگی و نشتی لوله آب ساختمان را تشخیص ندهید، آسیب‌ های زیادی برای ساختمان به‌ همراه دارد که یکی از مهم‌ ترین آن ها، تخریب زیرساخت ساختمان است. معمولاً نشت‌یابی لوله آب امری دشوار و نیازمند ابزارهای تخصصی است. برخی از مزایا تشخیص به‌ موقع نشتی لوله‌ ها به شرح زیر است.

  • پیشگیری از تخریب زیرساخت‌ های ساختمان
  • صرفه‌ جویی در هزینه‌ های اضافی
  • حذف خطر آلودگی
  • صرفه‌ جویی در مصرف آب
  • کاهش خسارت به اموال و اشیا
  • پیشگیری از هدر رفتن زمان
  • جلوگیری از ایجاد خسارت‌ های جدی و جمع شدن آب در ساختمان

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی روش‌ های مختلف تشخیص نشتی و ترکیدگی لوله‌ ها پرداختیم. شما می‌توانید با استفاده از این روش‌ ها به تشخیص نشتی لوله ساختمان در مکان‌ های مختلف از جمله آشپزخانه، حمام، توالت، اتاق‌خواب و… پی ببرید. اگر نشتی مربوط به شوفاژ لوله فاضلاب است، پس‌ از یافتن قسمت نشتی باید اقدامات لازم را به‌ منظور تعمیر و رفع نشتی انجام دهید. همچنین شما می‌ توانید از طریق تماس با لوله بازکنی تخصصی فراز سرویس تشخیص و رفع نشتی لوله‌ های خود را با اطمینان به انجام رسانید.

سوالات متداول

1- آیا برای تشخیص نشتی و ترکیدگی لوله‌ ها نیاز به تخریب و کندن است؟

برای نشت‌ یابی نیاز به هیچ‌ گونه تخریبی نخواهد بود و تنها می‌توان با استفاده از دستگاه‌ های پیشرفته و تخصصی موقعیت دقیق نشتی را تعیین و برای تعمیر لوله‌ ها اقدام کرد.

2- چگونه می‌توان از نشتی لوله آب جلوگیری کرد؟

به منظور جلوگیری از نشتی لوله پیشنهاد می‌ شود مخزن آب سرد را بپوشانید و لوله‌ های ساختمان را عایق‌ بندی کنید. پیشنهاد می‌ شود لوله‌ های آب پوسیده و قدیمی را پیش‌ از نشتی و ترکیدگی تعویض نمایید.

3- آیا استفاده از روش سنتی برای تشخیص نشتی و ترکیدگی لوله‌ ها مناسب است؟

تشخیص نشتی و ترکیدگی لوله‌ ها با استفاده از دستگاه‌ های مخصوص و پیشرفت هزینه و خرابی کمتری را به‌ همراه دارد که گزینه بهتری در مقایسه با روش سنتی است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات محبوب